David Colon. Războiul informațional  (II)

Timp de lectură 9 min.

Desk Russie: Ascultându-vă, pare că vom putea în curând să dăm directive IA, de exemplu, să-i propunem un mega-poveste din care să genereze o multitudine de știri false etc. Nu vom mai avea nevoie nici măcar de ferme de troli! 

David Colon: La asta lucrează grupuri de ingineri în slujba propagandei Kremlinului. De decenii, serviciile secrete ruse sunt fascinate de gândirea matematicianului american Norbert Wiener, care este unul dintre părinții învățării automate și care a conceput cibernetica ca o știință a automatizării societăților și spațiilor informaționale. Știm deja, de exemplu, că FSB a achiziționat instrumente digitale care automatizează generarea de comentarii pe rețelele sociale pentru a menține comentariile favorabile regimului la un nivel relativ stabil de aproximativ 70%. Dintr-o perspectivă cibernetică, este vorba de stabilizarea mediului informațional, de înecare a eventualilor disidenți într-un agregat de conținuturi generate automat care vor denatura percepția pe care rușii o au asupra opiniei majoritare a compatrioților lor.

În Occident, dimpotrivă, se urmărește încurajarea entropiei, adică descompunerea societăților noastre, prin recurgerea la povești destabilizatoare care vor fragiliza coeziunea socială. Și această abordare, din 1962, adică de când Norbert Wiener a fost invitat în Rusia pentru a-și prezenta munca, impregnează reflecția teoreticienilor propagandei. Ea impregnează munca FSB prin sistemul său SORM, precum și munca GlavNIVTs, care este un centru de cercetare extrem de important. Aceste reflecții impregnează efortul colectiv de a face din IA motorul supremației narațiunii Kremlinului în cadrul societății ruse și al societăților occidentale. Nu este întâmplător că pe 1 septembrie 2017, Vladimir Putin a afirmat că cine va domina IA va domina lumea. Când a făcut aceste declarații, el era informat de premierul de atunci, Dmitri Medvedev, despre cunoașterea perfectă pe care serviciile ruse de informații o dobândiseră în ceea ce privește instrumentele de învățare automată dezvoltate în Occident, în special de Steve Bannon și inginerii săi specializați în analiza predictivă a personalității în cadrul companiei Cambridge Analytica.

Această obsesie a controlului care caracterizează Kremlinul sub Vladimir Putin se extinde în domeniul informațional prin intermediul unor instrumente care sunt – în marea lor majoritate – instrumente occidentale. Ceea ce este fascinant în rapoartele publicate recent este că observăm de fiecare dată cât de mult infrastructurile digitale, în special campaniile de dezinformare ale Kremlinului, se bazează pe servicii achiziționate de la companii occidentale. John Mark Dougan, care conduce rețeaua CopyCop, a utilizat serviciile comerciale ale ChatGPT și ale altor instrumente de IA generativă. Doppelgänger apelează pentru infrastructurile sale digitale la companii europene specializate în găzduirea web. 

Și la fel cum serviciile de informații sovietice, apoi rusești, s-au străduit, de-a lungul decadelor, să copieze tehnologiile occidentale pentru a recupera parțial decalajul tehnologic, acum încearcă mai mult ca oricând să preia tehnicile noastre publicitare, tehnicile noastre de influență și tehnicile noastre de relații publice. Să ne amintim, de exemplu, că unii oligarhi apropiați de Kremlin l-au angajat în Ucraina, timp de aproximativ zece ani, pe Paul Manafort, un consultant american foarte cunoscut, care lucrase anterior pentru unii dintre cei mai cumpliți dictatori din lume, și care a adus în Ucraina o serie de strategii care i-au adus succes în Statele Unite când a lucrat pentru Viktor Ianukovici, înainte de a re-importa apoi în Statele Unite anumite tehnici învățate de la „polit-tehnologi” ruși prezenți în Ucraina la acea vreme. De fiecare dată, Kremlinul se străduiește să-și perfecționeze cunoștințele despre punctele noastre forte și slăbiciunile noastre. Vladimir Putin se laudă că este judoka. În judo, este vorba de a folosi forța adversarului împotriva sa. Asta încearcă să facă propagandiștii Kremlinului în munca lor.

În aceste condiții, putem imagina că anumite rețele care vehiculează cea mai mare parte a dezinformării, cum ar fi TikTok sau X, ar putea fi interzise într-o zi în Europa, la fel cum TikTok a fost interzis în Statele Unite? 

Nu cred că aceasta ar fi o idee bună. Și nu cred că ar fi eficientă. Am văzut, cu interzicerea Russia Today, că această măsură a fost ușor ocolită de cei care doreau neapărat să acceseze conținuturile RT. Am văzut, de asemenea, că o astfel de măsură liberticidă provoca în schimb o neîncredere și mai mare din partea celor care se îndoiesc de autoritățile politice sau de mass-media „mainstream”. Am văzut, în final, că o astfel de măsură contribuia de fapt la întărirea Kremlinului și a altor regimuri autoritare, precum regimul comunist chinez, în discursul lor relativist, constând în a stabili o echivalență între ceea ce fac ei și ceea ce facem noi. Eu cred mult mai mult în virtuțile potențiale ale unor noi sisteme de informație integre. Cred că este mult mai ușor în acest moment să începem de la zero și să creăm noi rețele sociale, fără publicitate țintită, fără posibilitatea de a folosi troli sau de a difuza conținuturi generate de IA. Pentru că tot ceea ce s-a pus în practică până acum pentru a împiedica instrumentalizarea rețelelor sociale de către propagandiștii Kremlinului și alții a eșuat. Vă dau un exemplu. Știm că, în timpul alegerilor europene, majoritatea platformelor nu au acționat cu suficientă determinare împotriva conținuturilor identificate ca fiind dezinformare rusă. Meta a acceptat și continuă să accepte publicitate pe Facebook care provine din rețeaua de dezinformare Doppelgänger. Și reglementarea și-a arătat limitele, la fel ca și interdicțiile. Cred că este timpul să schimbăm paradigma și să mobilizăm societatea civilă pentru a crea noi rețele sociale care să nu permită Kremlinului și altor regimuri autoritare să își amplifice artificial greutatea în dezbaterile publice.

Oamenii bine intenționați vor merge deci pe acele rețele, dar mi se pare foarte dificil, având în vedere numărul de utilizatori ai rețelelor sociale existente deja, miliarde de persoane care sunt pe X sau TikTok. Ce i-ar determina să se îndrepte spre noi rețele? 

În opinia mea, principalul motor al dezinformărilor Kremlinului pe rețelele sociale este fostul Twitter, X. Această platformă nu are desigur mulți utilizatori în lume, aproximativ 400 de milioane, ceea ce este puțin în comparație cu Facebook, Instagram sau TikTok [aproximativ 3 miliarde, 2 miliarde și 1,5 miliarde respectiv], dar este utilizată masiv de jurnaliști, experți, decidenți, astfel încât X este un fel de creuzet al informației mondiale. Am spus mai devreme că obsesia propagandei rusești era să insereze narațiunile sale în lanțul de producție al informației occidentale. Acest lucru a determinat, de foarte mult timp, operatorii Kremlinului, precum Doppelgänger sau Prigojin și mulți alții, să vrea să pună mâna pe platformă pentru a influența fabricarea opiniei publice mondiale prin X/Twitter. Ceea ce ne trebuie astăzi, de urgență, în fața proprietarului X, Elon Musk, care își arată public sprijinul pentru Donald Trump și este un aliat obiectiv al Kremlinului, este să concepem o platformă care să fie o formă de zonă sigură, pentru toți jurnaliștii, toți experții, toți decidenții care au nevoie de un spațiu informațional integru și de un spațiu democratic, un spațiu public imparțial. Astăzi, acest spațiu este distorsionat pe Twitter prin amplificarea manipulării, adică prin instrumente algoritmice ale platformei, prin instrumente publicitare, prin troli, prin boți, etc. Imaginați-vă un moment un Twitter fără publicitate țintită, fără amplificare artificială a conținuturilor, fără troli și fără IA generativă, ar fi un loc extrem de util. Britanicii au o formulă, garbage in garbage out, ceea ce înseamnă că dacă introduceți deșeuri într-un lanț de producție a informației, vor ieși tot deșeuri. Exact asta încearcă să facă Kremlinul, la o scară considerabilă. A poluat atât de mult spațiul nostru informațional încât din acesta rezultă automat conținuturi poluate. Utilizarea IA generativă a accentuat acest fenomen la o scară total inedită. Potrivit News Guard, din cele zece principale instrumente de IA generativă de pe piețe rezultă, o dată din trei, conținuturi de dezinformare ale rețelei de influență CopyCop a lui John Mark Dougan, care este activă doar din martie 2024. Trebuie să adoptăm astăzi o abordare sistemică și să curățăm de urgență spațiile noastre informaționale.

Cine ar putea să-și asume o astfel de sarcină? Un miliardar altruist? Uniunea Europeană? 

Cred că este sarcina societății civile. Nu trebuie să așteptăm totul de la stat. Trebuie să ne mobilizăm pentru a găsi oameni de bună credință printre noi și printre cei dornici să creeze și să mențină un spațiu informațional în legătură cu realitatea factuală. Nu este utopic, deoarece taiwanezii au făcut-o. Când au realizat ingerințele informaționale și politice ale regimului chinez, în special începând cu 2018, s-au dotat cu o serie de instrumente digitale care le-au permis să păstreze o parte din spațiul lor public protejat de aceste interferențe. Trebuie să ne gândim la noi instrumente de comunicare și să nu ne încăpățânăm să credem că vom reuși într-o zi să-l facem pe Elon Musk să cedeze, ceea ce este foarte puțin probabil.

Sursa: Desk-Russie.eu

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.