Analiza politicii de transfer a copiilor ucrainieni în Rusia 

Timp de lectură 10 min.

Andreas Umland, cunoscut politolog și specialist al spațiului ex-sovietic, a publicat recent aceasta analiză pe site-ul Desk-Russie.info:

« Din 2014 și mai ales din 2022, Moscova a implementat o politică scandaloasă de deplasare și deportare la scară largă a civililor ucraineni, inclusiv mii de minori neînsoțiți. Unul dintre obiectivele invaziei ruse din 2022 este de a captura și apoi rusifica un număr mare de cetățeni ucraineni pentru a susține demografia rusă în declin. Așa-zisa „operațiune militară specială” a Kremlinului este un proiect anti-ucrainean cu caracter genocidar, afirmă autorul.

Deportarea populațiilor ucrainene este un obiectiv la fel de important pentru Moscova ca și anexarea teritoriului ucrainean. Deplasările și deportările de copii au loc din 2014 în Crimeea și Donbas ocupate de Rusia. Totuși, abia în 2022 acest fenomen a devenit larg cunoscut, când numărul acestor transferuri ilegale a crescut considerabil.

Între 24 februarie 2022 și astăzi, Rusia a deplasat sau deportat cel puțin 19.546 de copii ucraineni neînsoțiți. Aceasta este o cifră oficială furnizată de portalul „Copiii războiului” al guvernului ucrainean. Totuși, această statistică include doar copiii despre care au fost furnizate informații guvernului de către părinți, martori sau autorități locale cu privire la deportarea unui copil în Rusia sau transferul forțat în părțile Ucrainei ocupate de Rusia, și când aceste dovezi sunt deja în curs de verificare. Se poate presupune că cifra reală este considerabil mai mare.

Printre ei sunt „copii ai războiului”, în sensul cel mai literal al termenului, adică minorii sau tinerii care, din diverse motive, au ajuns singuri în timpul luptelor. Copiii neînsoțiți au fost adunați de oficiali și activiști ruși pe linia frontului sau în teritoriile ucrainene ocupate.

Părinții sau rudele unui număr de copii au fost convinși de agenți ruși (oficiali, activiști, colaboratori etc.) să-și trimită copiii în tabere de vară sau centre de recreere rusești. După perioada convenită de activități de recreere, mulți au fost reținuți mai mult timp și/sau transportați în alte locații. În plus, conform Centrului regional ucrainean pentru drepturile omului (CRDH), 3.855 de orfani și alți minori care locuiau în case de copii ucrainene au fost deportați sau deplasați în septembrie 2023. În cele din urmă, unii copii ucraineni au fost separați de părinții lor în „tabere de filtrare” de-a lungul liniei frontului.

Majoritatea acestor copii ucraineni neînsoțiți transferați ilegal au părinți sau alți tutori legali, care trăiesc în zone controlate de guvernul ucrainean sau au fugit de lupte și se află în prezent în străinătate. În marea majoritate a cazurilor, nici părinții, nici autoritățile guvernamentale ucrainene competente nu au dat autorizație pentru transferurile permanente ale acestor copii neînsoțiți în Rusia. Unele tabere de copii din Rusia sunt prezentate ca „programe de integrare” pentru copiii ucraineni.

Mai multe texte legislative noi au fost adoptate de Rusia în 2022-2023 pentru a facilita rusificarea și asimilarea copiilor ucraineni. Aceste revizuiri au dus la o situație în care, conform unui raport al Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa, copiii „nu au practic niciun cuvânt de spus în întregul proces [de schimbare a cetățeniei] și același lucru este valabil pentru părinții sau alți tutori legali în cazurile în care copiii sunt separați de ei”.

Acordarea cetățeniei ruse permite copiilor adoptați să beneficieze de „garanții sociale”, cu alte cuvinte să acceseze subvenții guvernamentale. Acest lucru creează stimulente financiare pentru potențialii adoptatori. Conform codului familiei ruse, copiii adoptați au același statut ca și copiii biologici ai părinților, ceea ce permite modificarea numelui, prenumelui, datei și locului nașterii copilului. Prin urmare, este dificil de găsit copiii ucraineni adoptați de Rusia și de stabilit legăturile lor familiale în Ucraina.

Mai multe organisme guvernamentale ruse participă la procesul de deportare și adopție, comisarul pentru copii Maria Lvova-Belova — subiect al unui mandat de arestare emis de CPI — jucând un rol de coordonare. Zeci de birouri federale, regionale și locale ruse pun în aplicare programul guvernamental de deplasare și rusificare. Ele se ocupă de coordonarea logistică, colectarea fondurilor, furnizarea de materiale, gestionarea taberelor de copii și promovarea campaniei de rusificare în Rusia și în zonele ocupate ale Ucrainei.

Oficialii ucraineni au lansat numeroase apeluri către Rusia. În martie 2023, viceprim-ministrul ucrainean Iryna Vereșciuk a cerut Moscovei „să predea imediat listele tuturor orfanilor și copiilor [ucraineni] lipsiți de îngrijire părintească” și plasați sub controlul Moscovei. Din 2022, criticile ucrainene vizează din ce în ce mai mult organizațiile internaționale însărcinate cu prevenirea și anularea transferurilor forțate de copii. Curios, în loc de aceasta, Crucea Roșie Belarusă, până de curând membră a Comitetului Internațional al Crucii Roșii (CICR), a participat la deportarea copiilor ucraineni în Belarus. CICR, Reprezentantul special al Secretarului General al Națiunilor Unite pentru copiii și conflictele armate și Fondul Națiunilor Unite pentru Copii (UNICEF) au fost invitați să își intensifice munca de identificare, întoarcere și reunificare familială a copiilor răpiți.

Având în vedere că deportările de copii continuă și astăzi și foarte puține dintre ele au fost anulate, guvernul ucrainean a lansat diverse inițiative. Acestea includ Centrul pentru Protecția Drepturilor Copilului, programul Bring Kids Back UA și Consiliul de coordonare pentru protecția și securitatea copiilor. Fundația Save Ukraine, SOS Satele Copiilor și CRDH fac parte din ONG-urile ucrainene care apără sau gestionează întoarcerea copiilor deportați. Totuși, dintre cei aproximativ 20.000 de copii deplasați sau deportați în mod oficial înregistrați până în prezent, doar aproximativ 400 au fost trimiși înapoi pe teritoriul ucrainean controlat de guvern.

Sensibilizarea opiniei publice internaționale cu privire la deportarea masivă de copii de către Rusia a progresat încet. La 1 iulie 2022, organizațiile mondiale de apărare a drepturilor omului au cerut un moratoriu asupra adopțiilor internaționale de copii ucraineni, în conformitate cu politica guvernului ucrainean și dreptul internațional. La începutul lunii martie 2023, acest apel a fost semnat de 43 de ONG-uri. În septembrie 2022, Parlamentul European a adoptat o rezoluție solicitând, printre altele, Rusiei „să înceteze imediat […] toate transferurile forțate de copii în teritoriile ocupate de Rusia și în Federația Rusă, precum și orice adopție internațională a copiilor transferați din întregul teritoriu ucrainean recunoscut internațional; […] să abroge orice legislație care facilitează adopția copiilor ucraineni; […] să furnizeze imediat informații despre numele, locul de detenție și bunăstarea tuturor ucrainenilor deținuți sau deportați și să permită și să permită întoarcerea în siguranță a tuturor civililor ucraineni, inclusiv a copiilor”. Într-o rezoluție din februarie 2023, Parlamentul European a mers mai departe și a declarat că transferul copiilor dintr-un grup în altul constituie un act de genocid.

La 1 iunie 2023, Ziua Internațională a Copilului, 23 de misiuni diplomatice străine în Ucraina au publicat o declarație comună despre deportarea forțată a copiilor ucraineni de către Rusia: „Vom trage la răspundere Rusia pentru acțiunile sale ilegale și barbare în Ucraina.”

În ciuda acestei condamnări generale, mii de minori ucraineni neînsoțiți se află încă în Rusia sau în teritoriile ocupate de Rusia fără tutorii lor legali. Cu cât rămân mai mult departe de casa și de familia lor, cu atât repatrierea lor viitoare devine mai dureroasă, complicată și incertă. Până când guverne mai responsabile vor ajunge la putere în Rusia și Belarus, este necesară o acțiune multilaterală și multidirecțională masivă pentru a provoca o schimbare rapidă și tangibilă.

Actorii naționali și transnaționali trebuie să treacă de la intervenții verbale la acțiuni orientate spre rezultate. CRDH a sugerat că, în loc să menționeze pur și simplu deportarea masivă a copiilor de către Rusia în declarații umanitare sau politice generale, ar trebui adoptate și făcute publice documente oficiale ad hoc care să solicite în mod specific repatrierea copiilor ucraineni. Adunarea Generală a Națiunilor Unite, alte adunări internaționale și cât mai multe parlamente naționale ar trebui să facă acest lucru.

În plus, CRDH a sugerat că ar trebui încheiate acorduri între Ucraina și partenerii voluntari privind cooperarea în domeniul repatrierii; că lista persoanelor ruse sancționate în prezent și implicate în deportări ar trebui extinsă și că mijloacele de influențare a persoanelor deja sancționate ar trebui extinse; că noi mandate de arestare pe modelul celor emise împotriva lui Putin și Lvova-Belova ar trebui emise de CPI; că noi crime ar trebui adăugate la cele enumerate în mandatele existente; și că activele rusești înghețate ar trebui confiscate și reatribuite nevoilor copiilor victime ale deportărilor ilegale și deplasărilor forțate.

Limitările impuse oficialilor ruși implicați în deportarea și asimilarea copiilor ucraineni ar trebui să devină un element important printre sancțiunile UE. Sancțiunile UE legate de deportarea și asimilarea copiilor ucraineni ar trebui extinse la ONG-urile ruse, companii, școli, universități, organizații profesionale etc. care participă — adesea deschis și chiar demonstrativ — la eforturile de deportare și rusificare. Alte sugestii ale CRDH includ: extinderea listelor copiilor confirmați și prezumați deportați; transferul acestor liste pentru verificare în Rusia prin intermediul organizațiilor internaționale relevante sau al unor state terțe; identificarea locațiilor din interiorul și din afara Ucrainei pentru plasarea temporară a copiilor întorși în Ucraina alături de părinții lor sau alte persoane autorizate să aibă grijă de ei.

Un provocare complexă constă în a alerta o parte a comunității internaționale încă larg ignorantă de amploarea, gravitatea și tragedia politicilor rusești de deplasare a copiilor. Deși mulți academicieni, personalități politice și diplomați occidentali sunt bine informați, cetățenii „obișnuiți” din Europa și din alte părți au doar cunoștințe limitate despre această situație scandaloasă. Această lacună trebuie umplută, punând accentul pe țările din Sudul Global unde narațiunile Kremlinului despre războiul ruso-ucrainean sunt populare. Burse speciale, premii, concursuri, turnee, reuniuni, ateliere etc. pentru jurnaliști, redactori, bloggeri, editori, experți, artiști etc. ar trebui să conducă la producerea de conținut analitic, jurnalistic și artistic adecvat, sub formă de texte, podcasturi și materiale video mai accesibile și difuzate publicului larg.

Politica agresivă a Moscovei privind răpirea copiilor este un aspect important al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, care ilustrează caracterul său de cucerire demografică și nu doar geografică. Așa-zisa „operațiune militară specială” a Kremlinului este un proiect anti-ucrainean și nu doar militar și politic. Dezvăluirea detaliilor teribilelor politici ale Moscovei privind deplasarea și deportarea copiilor în Ucraina din 2014 nu este doar o sarcină morală. Aceasta poate ajuta, de asemenea, la înțelegerea mai bună a naturii atacului genocidar al Rusiei și de ce este necesar să-i punem capăt cât mai curând posibil. »

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.